27 травня 2017 року Святогірський історико-архітектурний заповідник брав участь у проведенні історичного фестивалю « Дике поле. Шлях до Європи», на території Українського степового природного заповідника «Кам’яні могили» (Нікольський р-н Донецької обл), |
27 травня 2017 року Святогірський історико-архітектурний заповідник брав участь у проведенні історичного фестивалю « Дике поле. Шлях до Європи», на території Українського степового природного заповідника «Кам’яні могили» (Нікольський р-н Донецької обл), експозиції «Святі Гори в Дикому полі» в рамках роботи Степового університету.
Експозиція під відкритим небом створена на базі фондових матеріалів Святогірського заповідника з залученням предметів з приватних колекцій розкрила освоєння і заселення Дикого поля, і її першого духовного осередку – Святогірської пустині в Святих Горах в Подінців’ї. В якості вступної частини експозиції представлений банер з загальною характеристикою заповідника і його пам’ятників. Він має суто інформаційну функцію про заповідник як учасника фестивалю. Центральним елементом експозиції є графічна композиція з 4-х банерів, на яких послідовно зображені історичні обставини і основні події історичного минулого Дикого поля в XVI - XVIII століттях. Перші сторожі по Дінцю, створення козацьких юртів і флотилії, формування архітектурного комплексу Святогірського Успенського монастиря протягом означеного періоду, для цілісного уявлення учасників і гостей фестивалю про витоки і перший період історії найвідомішої архітектурної пам’ятки України на Донбасі – Святогірської Успенської лаври, а також ролі Святих Гір у визначенні історичної долі території, яка іменувалася Диким полем. Для цього були використані графічні роботи народного художника України В.Шенделя: «Кримська орда», «Провідування поранених товаришів в Святогірському монастирі», а також графічна робота «Відхід від переслідування», яка експонувалася на виставці «Святі Гори в історії Слобідської України». Завершувалась композиція з 4-х банерів зображенням Святогірського монастиря XVIII ст. з літографії Флойда. Кожне зображення супроводжувалось витягами з архівних документів XVI - XVIII століть, які є анотаціями до запропонованих зображень, а також визначеннями академіка Гільденштедта 1774 р. щодо зниклих історичних пам’яток монастиря XVIII ст. і оцінкою Святих Гір в історії Слобожанщини академіка Дмитра Багалія. Другим елементом експозиції під відкритим небом є комплекс рухомих пам’ятників XVI - XVIII століть, які формують об’єктивне уявлення про донецькі сторожі в Дикому полі, які були створені вздовж шляхів і переправ через р. Донець. . В складі цієї частини експозиції були представлені зброя (піки, сокира, лабрис, репліки двох гармат) , чавунний котел ХVII ст. з фондів заповідника та приватних колекцій. На виставці представлені й предмети етнографічного характеру на базі колекції дерев’яних скульптурних груп, а також макетів хати, храму українського села періоду колонізації Слобожанщини в XVIII ст. Фоном третьої частини є графічне зображення монастиря в XVII ст. (графіка Шенделя) і літографія Флойда. Також в складі експозиції діяла виставка-продаж історичних видань заповідника, які безпосередньо стосуються теми «Дикого поля» і ролі Святих Гір в його освоєнні. Всі складові експозиції під відкритим небом об’єднані в єдину композицію у вигляді півкола, чим створюється власний простір експозиції, вертикальним завершенням якої стали стилізовані стяги Ізюмського козацького полку. ФОТОРЕПОРТАЖ З ФЕСТИВАЛЮ.
|